На главную страницу
Отправить сообщение
Карта сайта

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
 Войти  Регистрация

Филиал ГРДНТ им. В.Д. Поленова
"Финно-угорский культурный центр
Российской Федерации"













Календарь

П. Шаховл?н гижан сямыс



Важ?н уджал? литератураын Петр Федотович Шахов, сы пер? улысь петiс вель уна прозаическ?й да драматическ?й гиж?д. Лыддьысьысьлы бура т?дса?сь  ?ксинь ть?тл?н (“?ксинь ть?т” повесть да “Кыпыд ловл?н гаж” пьеса), Тольчи Ваньл?н, Канев Митрал?н (“Мыйла олам, мыйла колам” повесть) да мук?д шаховск?й геройясл?н образъяс.

Шаховл?н медводдза прозаическ?й гиж?д — повесть “Ол?мыс с?мын заводитч?” — в?лi й?з?д?ма “Войвыв кодзув” журналын 1960 во?н. Сiй? кадсянь проза жанръясын лои гиж?ма вель уна — “Видза олан, Николай” (1967) повесть, “Уна и кол?” (1969) висьт, “?ксинь ть?т” (1974), “Мыйла олам, мыйла колам” (1976), “Л?з патефон” (1985), “Еджыд керка” (1994) повестьяс да мук?д.

Артмис сiдзи, мый автор кутiс инсценируйтны ассьыс прозаическ?й гиж?дъясс? — повестьяс серти гижны пьесаяс. Тадз чужисны “Кыпыд ловл?н гаж” да “Мыйла олам” пьесаяс; на серти республиканск?й драмтеатр пуктiс гажа, кыпыд спектакльяс. Сиб?дiс ас дiнас гижысь?с драматургия. 1987 воын драмтеатрын юргис “Бур асыв” пьеса. Позь? шуны, ол?мыс ас б?рся ну?д? гижысьс?. Шаховл?н “Бур асыв” пьесаыс в?лi миян литератураын “перестройка?н” чужт?м гиж?дъяс пиысь медводдзаясысь ?ти. Автор геройяск?д тш?тш чол?малic выль вежсь?мъясс? (“Странаын в?лiны партиял?н Апрельск?й пленум, мук?д гырысь собраниеяс, партияса, странаса веськ?длысьясл?н, общественн?й да политическ?й, культураса, искусствоса да литератураса деятельясл?н п?сь сёрнияс да шыась?мъяс, кодъясын помся висьтавсис, мый страна пасьта п?льт? Вежсь?мъясл?н т?вныр” — пасй?ма ремаркаын). “Бур асыв” пьесаын к? гижысь тэрмась? ол?мс? донъявны — мыйк? ошкыны, мыйсюр? кулитны, “Кыдзи тiянлы овсь??” (1990) пьесаын сiй? юась?, видз?д? г?г?р, зiль? г?г?рвоны... Тай? пьесаыс бара ж? йитч?ма талунъя проблемаяск?д. Гижысь м?впал?, кыдзджык ол?мыс вежсис да кутш?ма й?злы овсь?. Дерт, драматическ?й гиж?дъясас т?дч? Шахов-прозаикл?н гижан сямыс: тыдовтч? тай? и геройясл?н монологичн?й сёрнитанногын, и пьесаясл?н сюр?сын, тэчасногын.

Эз пырысь-пыр, регыд?н с?вмы-артмы Шаховл?н гижан сямыс, вочас?н вынсялiс-верстяммис гижысь.

Шахов, кыдзи и мук?д коми гижысь, петк?дл?-серпасал? сиктса ол?м. Сиктса й?зл?н традиционн?й образъяс, “ол?м пык?д” пыдди характеръяс кыск?ны ас дiн? гижысь?с. Сiй? эск?, мый эм мортысл?н идеалыс, эм и ол?мас положительн?й геройыс, и зiль? тай?с серпасавны гиж?дъясас. Тоня Попова, медводдза повестьса (“Ол?мыс с?мын заводитч?”) ш?р персонаж, збыль, прам?й и веськыд морт. Сiй? бура т?д?, кыдз кол? овны да мый кол? в?чны, героинял?н характерыс действенн?й. Тоня вензь? мук?д геройяск?д, тш?тш най?с вел?д? овны. Дерт, геройл?н татш?м характерыс в?лi идеологичн?й, ?д соцреализм вел?дiс — тш?ктiс петк?длыны идеяясс? положительн?й геройл?н образ пыр. Медводдза повестяс том гижысьл?н оз на тырвый? тыдовтчы творческ?й сямыс; геройл?н характер тэч?ма бытть?к? т?дса схема серти.

“Видза олан, Николай!” (сиктса учительницал?н письм?яс)[1] (1967) повестьса героинялысь характерс? татш?м нога ж? тэч?ма. “Тэ дасьтысян овны с?мын аслыд. А меным, миян семьялы тай? пыр в?лi пр?тивн?” — шу? Глафира, ш?р героиня, Николайлы. И тай? конфликтыс торй?д? том геройяс?с. Кол? содтыштны, татш?м сяма м?впъясыс век ж? йитч?ма?сь идеологическ?й видз?дласъяс?н (та йылысь веськыда сёрниыс мун?: “Ме ?д комсомолка, а сiй? партия райкомса секретарь”). Но век ж? том гижысь куж?ма т?дса идеяс? петк?длыны-т?дч?дны художествоа средствояс пыр, абу веськыда. Глафира м?впал?, казьтыл? в?вл?мс?, зiль? г?г?рвоны, мыйла най? Николайк?д торъялiсны. Ш?р героинял?н пытшк?сса ол?мыс, м?впъясыс-думъясыс воссь?ны сыл?н письм?ясын, повестьс? автор тэч?ма-л?сь?д?ма геройясл?н письм?ясысь. Ш?р геройл?н сёрнитанног, сь?л?мсянь мунан кывъяс-м?впъяс, сыл?н гажыс и шогыс в?ч?ны характерс?, образс? ловъя?н, эскана?н. Авторыс куж?ма озырм?дны идеологизированн?й, сiдз шусяна производственн?й визьс? (удж йылысь вийсь?ны-м?впал?ны геройяс) лирическ?й пафос?н. Геройяс чувствуйт?ны, аслас чувствояс йылысь м?впал?ны, зiль?ны г?г?рвоны ассьыныс сь?л?м кыл?мъясс? (“?нi со видлала тетрадьяс, записн?й книжкаяс да быдлаысь кутш?мк? да пасй?д аддза: к?нк? — ?ти кыв, м?длаын — дзонь предложение, койм?длаын — гор?дан пасъяс. Быд?н най? йитч?ма?сь ол?мын кутш?мк? ло?мторк?д” — гиж? Глаша Самарина).

Том прозаик зiль? серпасавны збыльторс?, сюся видз?д? ол?м б?рся. Сыл?н геройяс — миянлы т?дса й?з. Ким кодь (“Й?з п?встын” висьт, 1961) том морт?с, ?ль?ксан Игнатов кодь колхозник?с (“Уна и кол?“ висьт, 1969), Егор кодь ?тка п?рысь морт?с (“Т?лысь бара в?лi к?дзыд” висьт, 1968) позь? т?дмавны-аддзыны быд сиктысь. Гижысь бытть?к? оз шензь?д лыддьысьысь?с т?дсас? серпасалiг, но сэк ж? куж? петк?длыны ол?мс? образн?й детальяс пыр, да и аддзыны мыйк? дзеб?матор.

Тоня Попова да Глаша Самарина к? весьтас олан туй кузя мун?ны, кыдз шуласны, веськыда сёрнит?ны да буртор в?ч?ны, Канев Митрал?н, Тольчи Ваньл?н, Василий Вадоровл?н образъяс нин ол?м дор? матынджык?сь — най? оз кокниа овны, сь?л?м жуглал?м-майшась?м?н корсь?ны ол?млысь сь?м?сс? (Тольчи Ваньл?н “япон луныс” ?д абу пр?ста дур?м. Мортысл?н сь?л?мыс-веж?рыс век н?йтч?, покой оз т?д...). Кор петiс Шаховл?н “Л?з патефон” повесть, критикъяс в?лi шу?ны, абу п? тырвый? положительн?й герой Василий Вадоровыс: оз сяммы асьс? ни й?зс? дорйыны, чорыдджык кыв шуны. А Шаховыд, тыдал?, эз и к?сйы петк?длыны быд боксянь бур да шань мортс?, мед эськ? позис пример босьтны — гижысь петк?длiс интеллигентс? сэтш?м?н, кутш?м сiй? и эм.

Со тай “?ксинь ть?т” (1973) повестьын авторлы, журналистлы, г?тырыс шу?: “Мый сэсся сирасин ть?т дорас? ... Мый помала мунан?.. Тэныд этша нормальн?й й?зыс?” А тыдал?, гижысьлы окота петк?длыны аслысп?л?с, гашк?, неуна г?г?рвот?м й?з?с. Да и оз ?тар боксянь петк?длы ассьыс геройясс? Шахов. Босьтам к?ть ?ксинь ть?тс?. Да, героиня сiй?, ол?мыс татш?м сяма й?з вылас кутчысь?. Лысьт?, лыддь? колана?н сiй? й?зыслы веськыда шуавны, мый на йылысь думайт?. “Нечесн?й ол?мсьыс мед тысячаысь биавлан”, — шу? сiй? зятьыслы. Но со ?тчыд гижысь ?ксинь ть?т?с шу? “шумс? ну?дысь Родева?н”, м?дысь пасй?: “сылы воча шу?мыс изй? чужй?м кодь ж? и эм — ачыд дойман”, да и лыддьысьысьлы ?ксинь ть?т кут? кажитчыны вывтi  чорыд?н, весиг сь?л?мт?м?н. Шу? ж? ?тчыд ас йывсьыс Яковлевна: “кыза ну?да”. Тадз ол?м вылас Шахов видз?д?, зiль? сылысь гугс? и банс? петк?длыны.

 Шаховл?н гиж?дъясын эм некымын аслысп?л?с персонаж — творческ?й видз?дласа й?з; нак?д тш?тш автор бытть?к? туял? ол?мс?. Тай? и журналист “?ксинь ть?т” висьтын, художник Андриян да корреспондент Юрий “Мыйла олам, мыйла колам...” повестьын, писатель Вадоров “Л?з патефон” да “Еджыд керка” повестьясын, Серафим “Бур асыв” пьесаын, режиссёр “Кыдзи тiянлы овсь??” пьесаын. Тыдал?, татш?м сяма геройясыс кол?ны Шаховлы, най? отсал?ны и аслыс гижысьлы ол?мас пыр?дчыны, а гашк?, и неуна восьтыны-г?г?рвоны татш?м й?злысь ловпытшса ол?мс?.

Тш?кыда Шаховл?н гиж?дъясын геройяс сёрнит?ны ас нимсянь; автор пырт?д?ма гиж?дас геройлысь дневникъясс?-письм?ясс? (“Виддза олан, Николай” повесть), писатель Вадоровлысь гиж?дс? (“Л?з патефон” повесть), журналист Юрийлысь пасй?дъясс? (“Мыйла олам, мыйла колам...” повесть). А Тольчи Ваньл?н (“Мыйла олам, мыйла колам...” повесть) кузь монологъяслы, кор герой м?впал?, й?злысь да ассьыс юась?, гижысь сет?ма аслысп?л?с нимъяс. Шахов тадз тэч?-л?сь?д? ассьыс гиж?дъясс? сы могысь, медым бурджыка кывны мортыслысь пытшк?сса ол?мс?, сылысь сь?л?м пессь?мс?. Гижысь зiль? ол?мс? петк?длыны мортл?н м?вп-чувствояс пыр.

Гижысь г?г?рво?, да и лыддьысьысьлы петк?дл?, мый быд мортл?н эм мыйк? гусятор, эм ассяма пытшк?сса ол?м. Быд мортл?н, к?ть эськ? сiй? и синм? оз шыбитчы, сь?л?мыс пу?-ол?, унатор кыл?. ?ль?ксан (“Уна и кол?” висьт) со майшась?, мый “тадзинад олiг?н семьяпытшса шондiыс нал?н вермас корк? и не мыччысьны”. Тай? образыс — шондi, шондiтор — унатор лыддьысьысьлы петк?дл?, сiй? бытть?к? восьт? мортыслысь чувствоясс?, сылысь пытшк?сса ол?мс?. “Лиза дор? ?ль?ксанл?н сэкся радейт?мыс шондiторй?н в?лi, кодi югд?д? и шонт?. Но сыл?н тай? шондiтор дорас сiй? эськ? эз лэдз некод?с м?д?с”, — гиж? автор. ?ль?ксан кыл?-чувствуйт?, тат?г, тыдал?, оз овсьы мортыдлы: “...да сь?л?мас ыпнитас в?лi, бытть? друг вошл? Лизасянь сы дор? вуджысь югыдыс да шоныдыс”. “Т?лыс бара в?лi к?дзыд” (1968) — татш?м ним сет?ма гижысь висьтлы. Татш?м кывъяс гиж? аслас челядьлы Егор. И сёрниыс оз с?мын поводдя йылысь мун. Тай? скуп кывъясыс петк?дл?ны ол?ма мортлысь ?ткалунс?, шогс?, к?ть эськ? автор оз сёрнит геройясл?н пытшк?сса ол?м йылысь, чувствояс йылысь. Гижысь оз вешйы ол?мысь бок?, сiй? век зiль? казявны й?з ол?мысь мыйк? г?г?рвот?м?с.

Дерт, кол? шуны, том Шахов тш?кыда на и вывтi ясыда, веськыда петк?дл?-т?дч?д? авторск?й м?впс?. Шуам, “Уна и кол?“ висьтын ?ль?ксанлы паныд сувт?д?ма Эмирл?н образ, и тай? образъяс-антиподъяс явит?ны авторлысь идея-м?впс?.

Воддза гиж?дъясын автор бытть?к? пр?ста мун? ол?м б?рся, серпасал? ас г?г?рсьыс аддзанас?. Шуам “Й?з п?встын” висьтын (1961) сылы нимкодь петк?длыны Кимлысь, том мортлысь, ол?м? пыр?мс?, верстямм?мс?. Танi авторл?н видз?дласыс оз т?дчы, позь? шуны, авторл?н образыс оз тыдав, авторск?й концепцияыс абу на с?вм?ма. Тш?кыда описаниеяс, ол?мл?н серпасъяс (сюжетъяс да характеръяс) бытть?к? дзеб?ны, вевтть?ны гиж?длысь пытшк?сса пафосс?. Но вочас?н с?вм?-ёнм? Шаховл?н гижанногыс. Эз ?д проста гижысь пер?с? киас босьт, сiй? зiль? г?г?рвоны ол?млысь законъясс?, мортлысь олан сямс?. Со нин “?ксинь ть?т” повестьын (1974) авторл?н образ босьт? т?дчана места: авторл?н сёрни сюжетлысь визьс? ну?д?, вочас?н л?сь?д? гиж?длысь тэчасногс?. Автор т?дмал? ?ксинь ть?т?с: война кадс?, ассьыс ич?тдырсяс? казьтыл?, аддзысьл? ?ксинь ть?тк?д, сёрнияс сык?д ну?д?. Шахов бытть?к? туял? тай?  аслысп?л?с характерс?, зiль? т?дмавны кыдзи да мыйла татш?м вына да ыджыд сь?л?ма морт?н лоис Яковлевна. “Мыйла олам, мыйла колам” повестьын (1976) авторл?н образ бара ж? т?дчана, сiй? сюжетс? ас киын кут?. “Повесть заводитан медводдза глава та?н помась?“, — пукт? пом действиелы автор, веськыд сёрни?н пет? лыддьысьысь дiн?. Весиг ич?тик монологичн?й главаяслысь нимс? л?сь?д?мын т?дч? авторл?н киподтуйыс. Со: “Вань? дядьл?н медводдза кузь сёрниысь кытiсюр? пельк?д?м?н-дженьд?д?м?н”. Автор сюся видз?д? Печораса олысьяс б?рся, к?сй? г?г?рвоны мыйсяма й?з най? да кутш?м м?вп-т?ждъяс?н ол?ны.

“Вежон кежл? том кад?“ повесть (1971) озыр автобиографическ?й материал?н. Повестьса герой Павел, кыдзи ачыс авторыс, дас вит ар?са зонка?н лоис интернатса воспитатель?н, а регыд и пондiс директоравны. Кыдзи П.Ф.Шахов, сiй? вел?дчис техникумын, а б?рвыв уджалiс редакцияын. Вежон кежл? том кад? берг?дч?ны Веня да Павел и, в?вл?мс? казьтылiг, най? асьнысс? донъял?ны, енджыкас? кулит?ны. “Ачым ме лыддя аслам ол?мысь быр?дны позьт?м куим ?шибка. Чужан му? эг кос служба б?рын — тай? ?ти, — шуис да тшолкнитiс чуньнас ки пыд?сас Веня, куньтыртлiс веськыд синс?. — Ленак?д челядьдырся дружба?с любов?дз эг вермы вай?дны — тай? м?д. Койм?дыс...” М?впал? аслас ол?м йылысь Веня, да и оз с?мын аслас ол?м йылысь... Тыдал?, эз кокниа сылы сетсьыны коль?ма воясыс. “Коль?маыс — абу. Сiй? пыр миянк?д”, — кыв сет? Веня. Медколанаыс п? мортлы — “аслас пароход” выл? веськавны. Тадз шуис Веня. Та г?г?р и гартч? повестьл?н ш?р м?впыс. “Аслас пароход” вылын-? кывт?ны Павел да Веня? Да кыдзджык эськ? сюр?дчыны “аслас пароход” выл?? Та йылысь м?впал?ны геройяс. Мыжа?н кыл? асьс? Веня и Лена водзын, и Октябрина водзын, да и Веня пиыс водзын... Со Павелл?н лои ?тдортч?ма чужан сиктсьыс, бать керкасьыс, батьыс ?тка?н кус?-п?рысьм?... Автор зiль? мыйк? г?г?рвоны-восьтыны мортл?н пытшк?сса ол?мысь, неуна к?ть, да югд?дыштны мортлысь ловпытшса пессь?м-майшась?мс?. Ол?м серпасъяс сайын, быт?в?й сценаяс сайын кыл? морт сь?л?мл?н тiпк?мыс. Вись? мортысл?н сь?л?мыс, абу на нитшсял?ма... Тай? дойс? и зiль? казявны-петк?длыны гижысь. “Бара гудр?длан асьт??” — юась? Павеллысь ёртыс.

Дерт, “Вежон кежл? том кад?” повестьын унджык на быт?в?йыс, а “Л?з патефон” (1985) повестьын духовн?й, пытшк?сса ол?мыс мортл?н пыдiсяньджык петк?дл?ма. Повестьса ш?р герой Василий Вадоровл?н сь?л?мыс пу?, кыск? ас дiнас гижысь?с ручка да бумага, м?впъясыс в?зйысь?ны ортс?. “...Медсяыс — гижны. Гижны! Гортас олiг?н на сылы чайтсис — Выль уджыслы ставыс дась, кол? пуксьыны пызан сай? да в?чны и в?чны. Артмас. Ставс? думышт?ма”, — м?впал? Вадоров.

Гижысь мортыдл?н ол?мыс абу кокни... Вадоров оз вермы овны “асьс? гудравт?г”: тай? — творческ?й мортлы коланатор. В?вл?мс? казьтывны, бок?в?й морт моз стр?га асьс? донъявны, абут?м мыж корсьны — тат?г Вадоров оз вермы овны. Л?з патефон — тай? и Вадоровл?н челядьдырся с?ст?м казьтыл?м (тай? бара ж? автобиографическ?й деталь. Збыль в?вл?мторс? пырт?ма гиж?дас Шахов. Челядь дырйи сiй? ёртыск?д сюр?ма?сь республикаса школьн?й самодеятельность кузя олимпиада выл?. Бура и выступит?ма?сь, вай?ма?сь гортаныс приз — дас кык пластинкаа патефон. Тай? патефоныс нал?н грездын в?л?ма медводдза?н). Василий Вадоровлы эськ? окота кольччыны челядьдырся кодь с?ст?м?н да шань?н. Сь?л?мнас сiй? вись? став нелючкияс в?снаыс, пессь?-майшась?, а нелючкиясс? венны оз вермы. Со и юксь? бумагак?д м?впъяс-чувствояснас Вадоров. Петк?дл?ма Шахов, кыдзи мун? творческ?й уджыс, кыдзи чуж?-с?вм? гиж?дыс, кыдзи сь?л?м дойясыс сыл?н еджыд бумага лист выл? вудж?ны. Василий Вадоровл?н тай артмисны Леналы да Сашалы письм?яс, к?ть эськ? м?д сюжетъяс сыл?н в?лiны дасьт?ма?сь: тыдал?, челядь йывсьыс т?ждлуныс тырт?ма батьлысь сь?л?мс?. Казьтыл?мъяс герой?с водз? ну?д?ны; в?вл?мс? б?р берг?дiг, ciй? м?впал?. Геройл?н сознаниеыс, ол?мс? кыл?мыс-аддз?мыс и ну?д? водз? сюжетн?й визьс?. Сыл?н м?впъясыс то берг?дч?ны б?р?, то тэрмась?ны водз?, то гажт?ма серпасал?ны талунъяс?.

Оз, оз кокниа чужны гиж?дъясыд. “... Овлiс — юася ассьым: мыйла мем кол? гижныс?? Пукавны пызан сайын да мучитчыны? Кол? эновтны тай?с да овны сiдзи, кыдзи и й?зыс, менам уна тш?тшъяяс, томджыкъяс. Мунны б?р сикт? да выльм?дны бать-мамлысь керкас?, выль пывсян лэптыны ва дор кыр йыл?, тулыснас пуктысьны керка дор паськыд й?р?. Арнас сь?ла лэчьяс ?ктавны, т?внас — к?ч капканъяс,” — сь?л?мс? восьт? Василий Вадоров.   Шахов кутш?мак? восьт?-петк?дл? творческ?й уджлысь аслысп?л?слунс?, интеллигентлысь вынс?. сямлунс? да тш?тш и слаблунс?. Татш?м сяма геройл?н образ тэч?м, характер восьт?м — тай? Шаховл?н ыджыд верм?м: ?д коми литератураын герой-интеллектуалл?н характер шоча на паныдасьл?. Да и абу кокни коми кыв лексика отс?г?н ну?дны абстрактн?й сёрни, петк?длыны м?впъяслысь визь. Повестьын абу этша быт?в?й серпасыс, петк?дл?ма и геройясл?н быд лунъя ол?м. Но век ж? казялан, мый тай? — абу гижысьл?н медводдза мог. Шаховл?н геройыс оз вермы п?тны пр?ста ол?м?н — сёй?м?н-ю?м?н: веж?рыс сыл?н оз унмовсьлы, сь?л?мыс н?йтч?-вись?. И буретш тай? духовн?й ол?мс?, синлы тыдавт?мс? да г?г?рвот?мс? и зiль? неуна югд?дыштны-петк?длыны Шахов. Шахов ассьыс геройс? оз донъяв, оз ошкы ни оз кулит, автор геройк?д тш?тш зiль? г?г?рвоны сiй?с, т?дмавны сылысь пытшк?сса ол?мс?. Аслысп?л?с повестьл?н и тэчасногыс: главаяс кост? пырт?ма Василий Вадоровл?н гиж?дысь юк?нъяс. Тай? юк?нъясыс бытть?к? сет?ны кыв аслыс геройлы, сiй? весьтас, ас нимсянь сёрнис? ну?д?. Оз ж? позь шуны, мый геройл?н аслысп?л?с монологыс абстрактн?й, сыл?н висьтась?мыс йитч?ма? казьтыл?мъяск?д, конкретн?й серпасъяск?д, но век ж? тай? серпасъясыс восьт?ны-петк?дл?ны геройлысь духовн?й ол?мс?. И л?з патефоныс — тай?   с?ст?м челядьдырся кадк?д йитч?м аслысп?л?с образ; сэк Вася Вадоровл?н эз на в?в некутш?м мыж, а к?сй?мъясыс да думъясыс в?лiны шань?сь. И ?нiя Василий Вадоров, версть? морт, гижысь, бытть?к? донъял? асьс? — кужис-? видзны ловпытшса ол?мс? став пежсьыс, босьтiс-? мыж ас вылас... И л?з патефоныс век шонт? сь?л?мс?...

Кыдзи и “Мыйла олам, мыйла колам” повестьын, “Л?з патефонын” оз ёна т?дчы действиеыс, абу уна ло?мторыс, геройяс оз ёна вежсьыны. Авторлы эськ? окотаджык видз?дны-т?дмавны мортлысь м?впъяс-чувствоясс?. Оз ладмы Вадоровл?н ол?мыс; г?тырыс сiй?с ом?льт?, эновт?ма и вер?сс?, и челядьс?. Но оз тай вермась мортыс аслас шуд в?сна. Сэтш?м нин сыл?н олан сямыс; ёнджыка ас пытшкас пыр?, “асьс? гудр?дл?”, а оз ол?мыск?д вензьы. Татш?м морт, татш?м характер аддз?ма ол?мсьыс Шахов. А татш?м сяма оланногыс ?д торъял? соцреализм характерысь (революционн?й идеяяса гиж?дъясын геройяс тышкась?ны, “перй?ны” й?злы и аслыныс шуд да бур ол?м; татш?м геройяс зэв бура т?д?ны, мый кол? в?чны, кыдз кол? действуйтны). Вермам шуны, гижысь ол?мс? кывзис, ол?мсьыс, й?з костысь геройясс?, характеръясс? корсис. Гижысь ол?мс?, й?з характерс? туялiс, а эз идеологическ?й схемаяс серти ладм?д гиж?дъясс?, образъясс?. Гижысь оз вел?д лыддьысьысь?с кыдз кол? овны, кутш?м?н кол? лоны — сiй? ачыс кутш?мак? вел?дч?, зiль? ол?мс? г?г?рвоны, мыйк? выль?с восьтыны.

Т?дчана художественн?й роль ш?р геройл?н образ тэчиг?н ворс? и лирико-романтическ?й визь. Сiй? тыдовтч? характер с?вм?м-петк?дч?мын. Геройл?н казьтыл?мъяс (и челядьдырсяс?, и армия кадс?) бытть? шон?д?ма?сь, ловзь?д?ма?сь лирическ?й пафос?н. Сiй? нимкодясь? в?вл?мс? казьтылiг, ёнджыка сь?л?м кыл?мъяс йылысь м?впал?. А Вадоровл?н Галинак?д аддзысьл?м бытть? йитч?ма важсяыск?д (абу ж? ?д дзик пр?ста и Галина, и Вадоровл?н томдырся т?дса Зина ?ти карысь?сь). Галинал?н образыс аслысп?л?с;  автор в?ч? сiй?с неуна романтичн?й?н. Галина корсь? мойдвывса принц?с и тай? романтичн?й геройнас в?ч? Вадоров?с. Сiй? аддз? Вадоровлысь с?мын бурс?, мичас?, кажитчанас?. Нюм пет?, кор лыддян, кыдзи тун моз, т?дысь моз, Галина висьталiс в?вл?мс? и Вадоровлысь, и сыл?н ертлысь. Най? шензисны, эскисны сылы, а, в?л?мк?, мортыс пр?ста кывл?ма налысь сёрни. Тадз автор и шмонит?, и петк?дл?, мый и ачыс Галина неуна ворс?, к?сй? лоны романтичн?й?н, мук?дсьыс торъялана?н. Вадоровл?н Галинак?д т?дмась?мыс виччысьт?г помась?: кыдз и кол? романтичн?й героинялы, Галина другысь мун?, вош?...

Татш?м романтичн?й эпизодъясыс Вадоров ол?мын абу случайн?й?сь, абу ковт?м?сь. Ачыс Вадоров — сэтш?м ж? морт. Сiй? бур?с да с?ст?м?с ж? ол?мсьыс корсь?, с?ст?млы эск?... Оз ?д весьш?р? бытть? вензьыны ол?мнаныс Вадоров да сыл?н Нина г?тыр. Нина — дзик м?д морт, сыл?н ол?м выл? м?дп?л?с видз?длас. “Ол? ачыс?н л?сь?дл?м мойдъясын, ру пытшкын, некор помасьлыт?м ол?м выл? надея?н асьс? тешит?м?н. ?ти кывй?н, ол?, в?л?мк?, идеалист — ол?мс? с?мын шань?н, бур?н, с?ст?м?н корсьны-аддзыны да овны к?сйысь,” — гиж? Вадоров йылысь автор. Вадоров аслыс шу?: “Кол? помавны мойда ол?мс?“. И “Л?з патефонс?“ ассьыс тш?тш шу? мойд?н. Со и Галя, Вадоровл?н т?дса, шу? сылы: “мойдкывйысь менам морт”.

Идеалист... Гашк?, сiй?н и ?тка?н кыл? асьс? Вадоров, сiй?н оз и л?сяв мук?дк?д (ол?мыс ?д век шань?н да с?ст?м?н оз овлы). Со и челядьдырся ёртыск?д, Толяыск?д, аддзысьл?мыс, эз ло кокни да нимкодь. Увтыртана кывъяс шуис Вадоровлы важ другыс, и абу кокни сылы г?г?рвоны, мыйла тадзи артмис.. Н?шта ?тик проблема сувт?д? Шахов — творческ?й мортл?н ?ткалун йылысь.

Тай? сёрнис? куж?м?н ну?д? Шахов. Сiй? абу тэч?ма л?сьыда да кокниа гартчысь сюжет; действиеыс оз веськыд визь?н мун. Гиж?дл?н тэчасногыс аслысп?л?с: сэнi эм?сь и быт?в?й серпасъяс, и художествоа гиж?дысь юк?нъяс, и казьтыл?мъяс, и м?впъяс-сёрнияс. Татш?м тэчасногыс восьт?-петк?дл? авторлысь м?впал?м-майшась?мс?, сылысь думъясс?.

Вадоров Вась йылысь сёрниыс водз? мун? “Еджыд керка” (1994) повестьын (дилогия лоис гиж?ма Шаховл?н: “Л?з патефон” да “Еджыд керка” повестьяс). “Вадоров Васьл?н висьтъяса м?д гиж?д” — татш?м пасй?д сет? автор. Да, повестьын сёрни мун? и автор нимсянь, и ш?р герой сёрни визьс? ну?д?, пырт?д?ма и Вадоровл?н гиж?дъясыс. “Еджыд керкас?“ авторыс бытть?к? “Л?з патефон” моз ж? тэч?ма. Да и ш?р геройл?н образыс сэтш?м ж?, абу ёна веж?ма мортс? ол?мыс, абу аддз?ма гижысьыс выльс? да торъяланас? геройл?н характерын. Век сiй? бытть?к? ол?мсьыс ылын, ставсьыс ?тдортч?ма. “Вась, сiдзк? тэ т?лысь ж?! Век ?тнад?н да!... Некод?с ж? он радейт! ...” — шу? Вадоров йылысь Анна. Век сiй? ?тнас, ол? ас ол?м?н, думъяс?н-м?впъяс?н...” Ме ол?мс? романтическ?я кылысь да босьтысь” — сёрнит? ас йылысь Василий Вадоров. А кывны-босьтныс? кол? нин выль ол?м, перестройка кадся вежсь?мъяс. Шахов петк?дл?, кыдз мун?ны тай? вежсь?мъясыс, серпасал? сь?кыд, дзугсь?м ол?мс?. Гижысь паськыда пырт? быд лунъя ол?мысь серпасъяс, весиг л?сь?д?ма сюжетк?д абу йитч?м  неыджыд юк?н. Тай? юк?нса герой — Иван Мартинович —  депутат? кандидат в?лi, да эз б?рйыны сiй? депутатас. Повестьл?н тай? юк?ныс, Иван Мартиновичл?н ол?мыс ст?ча петк?дл?ны перестройка кадся вежсь?мъясс?.

Серал? гижысь и идеологизированн?й литература вылын. Со тай вел?д? нималана коми поэт том Вася Вадоров?с гижны “кыдзи радейт?ны советск?й челядь велик?й вождьяс Ленин?с да Сталин?с, Карл Маркс?с да Фридрих Энгельс?с, Буденн?й?с да Ворошилов?с”. Паськыда т?дса коми поэтл?н образыс петк?дл?ма ироническ?я. “Сыл?н весиг м?с в?раысь лысьтан й?в резсь? п?д?нчаас да сьыл? коммунизм йылысь. Перед?в?й прогрессивн?й “Доярка Маша” кывбур сiдз и помась?:

“А й?лыс, быгъя й?лыс, й?лыс сьыл?: — ы-ы-з,

Регыд Совет муын лоас коммунизм”.

Перестройка кадыс эськ? лоис петк?дл?ма, но мыйлак? эзджык артмы т?дч?дны, кыдз выльс? кыл?-г?г?рво? Вадоров; мыйлак? ло?мторъясыс абу топыда йитч?ма?сь ш?р герой сознаниек?д. Ол?мс? петк?длiг зэв уна быд лунъяс?, т?дчыт?м ковт?мс? пырт?ма повесть? гижысь. Шуам, Миколай да Анна ол?мысь абу быть в?лi дзик ставс? пасйыны. “Быдторс?, кыдзи олiнныд, кыдзи ныла-зонма первойысь аддзысинныд, мый шуинныд...”, — кор? висьтасьны Анна?с да Миколай?с Вадоров. Но ?д быдторыс сэк колана художественн?й гиж?дас, кор восьт?-петк?дл? мыйк? т?дчана?с...

Оз пр?ста Вадоров сиктын кадс? колляв, дыркодь сэнi ол? чой семьяыс дорын, Миколай да Анна дорын; чужанiныс сiй?с кыск?. Кыск? сiй?с ю дор?, в?р дiн?, пр?ст?й й?з дiн?. Бытть?к? ловс? бурд?д?, сь?л?мс? шойчч?д? Вадоров, кор локт? бать-мам керкаас, чой дiнас, р?двужыск?д паныдась?. Кыск? сь?л?мыс чужанiн?... Но тай? эз артмы петк?длыны тырвый?: Шахов сиктс? серпасалiг зiль? мычч?дны ставс?, мый г?г?р эм. Сiй?н ш?р геройл?н м?вп-чувствоясыс оз тырвый? воссьыны-петк?дчыны; ш?р геройл?н образыс бытть?к? саял?ма.

А еджыд керка — тай? ?д л?з патефон кодь ж? аслысп?л?с образ. Быд мортлы кол?, мед в?лi сыл?н ол?мын мыйк? сост?м да бур-еджыд. Весиг пачыс, керкаас ыджыд пачыс Вадоров Васьлысь сь?л?мс? в?рзь?д?. “Ыджыд пачыс — керкал?н Лолыс, сiй? шонт?, п?жал? да пу?, косьт?-п?ж? тусь, шонт? к?м-пась”, — м?впал? Вадоров. И сiй?с шензь?д?, мый сиктсаяс пач труба восьт?м водзын киныс? мыськ?ны. “Таын эм мыйк? зэв шань, ?бичаа ол?мысь”, —  думайт? Вась.

Петр Шахов аслас гиж?дъясын оз с?мын нравственн?й проблемаяс йылысь м?впав, сiй? зiль? петк?длыны и ол?млысь реальн?й, ст?ч серпас да восьтыны-явитны й?злысь талунъя дойясс?. Шуам, “Мыйла олам, мыйла колам” гиж?длы автор сет?ма печорск?й повесть ним. “Печора-мам” — тадз ыджд?дл? мича войвывса юс? Вань? дядь. Но оз с?мын лирическ?й нога петк?длы автор войвывса й?злысь ол?мс?. Оз с?мын нимкодясьны Печоранас юбердса олысьяс. “Печораса дядь? к? шома скумбрия да хек кута няклявны, мыйысь м?да этiя юнас нимкодясьны?...” — водз? ну?д? сёрнис? Вань? дядь. Дзеск?д? печораса олысьяс?с рыбинспекция, оз лючки сiй? дозь?рит юс? да печораса ч?скыд  черис?. “Кыла инспекциялысь моторс? и мыжт?г мыжа?н бытть? лоа”, —  висьтась? Вань? дядь. Оз ?д пр?ста Шахов петк?длы, кыдз аддзысь?ны рыбинспекторъяск?д Вань? дядь да Юрий, а сiдз ж? художник Андриян Емельянович. Весиг рыбинспектор Логиновл?н образыс артмис увтыртана. “Ме, чотысь художник, в?вл?м фронтовик, пыжын лажыньтч?ма, чужан муын да чужан ваын диверсант кодь пукала...,” — сь?л?м дойс? восьт? Андриян Емельянович. Тыдал?, кыдзк? м?д ног  Печоралысь озырлунс? да мичлунс? кол? видзны; рыбинспекцияыд с?мын дзуг? да торкал? печорасаяслысь нэм?в?йся оланногс?.

Гижысьлысь м?вп-чувствоясс? ст?ча петк?дл? оз с?мын проза, но и драматургия. Б?ръя кад? П.Шахов унджык уджал? драматургия жанръясын. “Бур асыв” кык юк?на пьеса чуж?ма перестройка заводитчиг?н, сэки, кор выль ног донъялiсны в?вл?мс?, воддза ол?мс?. Но кол? шуны, Шахов куж?ма л?сь?дны художественн?й произведениес?: пьесаыс петк?дл? оз с?мын талунъяс?, злободневн?йс?. Автор м?впал?, зiль? пыдiсяньджык видз?длыны ол?м вылас, мыйк? г?г?рвоны-восьтыны... Пьесаын петк?дч?-т?дч? авторл?н мировосприятие, ол?мс? кыл?м-г?г?рво?м. Тенденциозн?й, идеологизированн?й  гиж?д? пыр?ма?сь и романтическ?й р?мъяс-ол?м выл? кыпыд видз?длас, ол?мсьыс мичас? да шаньс? аддз?м да ол?мнас нимкодясь?м. Тай? визьыс пьесаас пыр?ма Настял?н да Серафимл?н образъяс пыр. Пьесал?н м?д петк?дч?м заводитч? Настял?н монолог-сёрни?н. Настя п?ся, сь?л?мсянь сёрнит? в?р-вак?д, шондiс? ыджд?дл?, шондi мам ним сылы сет?: “Бур асыв, югыд шондi?й! Бур асыв, шондiк?д чеччысь шань лэбач?й! Мича в?тъяс тiянлы, асъя унм?н шойччысь дона войтыр?!” И бара ж? романтическ?й нога ол?мс? кыл?мыс йитч?ма творческ?й й?зк?д. Настял?н м?вп-чувствоясыс сь?л?м? оз т?рны, бумага выл? в?зйысь?ны: “Шондi мам?, ме талун муртса и водлi, а кокньыд, бытть? мича зв?н ул? садьми, видзвыв дзоридзъяс п?встын, вонйын. Бара войбыд пукалi пызан сайын, гижи (петк?дл? паськыд, ыджыд блокнотс?)”.

Серафим, сиктсаясысь  ёна торъялысь морт (сiй?с уна?н весиг чайт?ны й?й?н), шензь?, кыдз позь? мечтат?г овны: “Евлогий дядь, тiян збыльысь абу мечта? С?мын дырджык овны? С?мын?...” Оз ?д пр?ста Шаховл?н геройыс сьыв

“Но сь?л?м и войын

мат? Тэлань,

мат? Тэлань,

мат? Тэлань...

да ачыс ж? и г?г?рво?д?: “Тэлань — ло? Идея, Мечта, Совершенство. Ме аддза сiй?с, кыла, г?г?рвоа, ме муна сiй? Идеальн?яс, Совершенствоас, и ме-шуда! (Пыр ?ддз?). Т?дан! Мортл?н мед в?лi Мечта, Идея, мед лолыс, сь?л?мыс, веж?рыс сы?н олiс да лэбалiс, т?дан!...”

Татш?м м?впъяс отсал?ны петк?длыны ол?мс? паськыдджыка, ст?чджыка; ?д пьесаыс вермис п?рны пр?ста злободневн?й серпас? — петк?длыны сiдз шусяна “перестроечн?й” вежсь?мъясс?. Дерт, “перестройка” йылысь пьесаын сёрниыс паськыда мун?, Евлогийл?н, ш?р геройл?н, характер пыр восьт?ма й?з психологияын вежсь?мъяс.

“Кыдзи тiянлы овсь??” (1990) пьесаын Шахов бара петк?дл? талунъяс?, зiль? г?г?рвоны кыдзджык да кодарлань? вежсис “постперестроечн?й” кадся ол?мыс. Гижысь веськыда (гашк?, и вывтi веськыда?) юась? — кыдзи оланныд-выланныд? — да зiль? петк?длыны ол?мс? г?г?рбок. Пьесаын бергал?ны уна п?л?с й?з — писатель Санин гозъя, юысь, лэдзчысь?м морт Филимон, НКВД-са в?вл?м уджалысь Чаланов, ассьыныс олан туйс? с?мын на заводитысь том ныв-зон.  Некымын серпас пыр, скуп, дженьыдик репликаяс пыр гижысьлы окота г?г?рвоны-аддзыны талунъя ол?мыслысь чуж?мбанс?, сiй? зiль? кутны-?тла?дны уна р?ма ол?мыслысь некымын здук. И бара ж? гижысь медводз петк?дл? оз сiй?, кыдзи ол?ны-выл?ны й?з; сылы окота г?г?рвоны — кыдз най? ол?мс? кыл?ны, мый най? думайт?ны-чувствуйт?ны. Гижысь оз шу б?ръя кыв, кывк?рт?д оз в?ч — сiй? с?мын петк?дл? да вопрос сувт?д?. Пьесал?н геройяс сёрнит?ны талунъя ол?м йылысь. Кыдзи овны? Мый миян?с водзын виччысь?? Бурак?, эз с?мын вичкояс лоисны кисьт?ма?сь, но вочас?н торксис и мортысл?н пытшк?сса ладыс... Шаховл?н геройяск?д тай тш?тш та йылысь м?впалан... Сiй?н дона да колана овл? художественн?й гиж?дыс, мый сь?л?мт? в?рзь?д? да тш?кт? веж?ртны-думайтны.

Гижысь зiль? кыдзк? выльм?дны и пьесалысь тэчасногс?: уна п?л?с й?зл?н ол?м серпасъяс оз м?д?дчыны ?та-м?д б?рся сь?рсь?н-б?рсь?н, най? йитч?ма?сь ?ти ыджыд серпас?.  Шахов оз петк?длы действие; геройяс видз?д?ны, кывз?ны, сёрнит?ны. ?тпырй? кыв сет?ма и ол?ма й?злы, и томъяслы, и коммунистъяслы, и коммунистъяслы паныд сулалысьяслы. Дерт, тай? пьесаыс йитч?ма ас  кадк?д, позь? шуны, злободневн?й. Но ?д лыддьысьысьлы кол? ж? кывны-лыддьыны художественн?й гиж?дс? талунъя ол?м-выл?м йылысь... Да и гижысь оз вел?д, донъяв ставс?, а зiль? ачыс г?г?рвоны, т?дмавны... И геройяс унджык сёрнит?ны-м?впал?ны. “А век ж?, к?ть мый тi эн шу?й, меным, меным —  му бердын уджалысьлы, кол? веритны кодлык?”, — шу? Филимон, пьесаса герой.

Гижысь петк?дл? оз с?мын уна п?л?с й?з?с, но и вель дыр кадся ол?м. Ми аддзам войнадырся сь?кыд вояс — том?сь на Карманов, Агния да Чаланов, но унджык места, дерт, босьт?ны талунъя ол?мысь серпасъяс. Татш?м тэчасногыс отсал? гижысьлы пыдiсяньджык восьтыны геройяслысь характеръясс?.

Гижысь зiль? пыдiсяньджык восьтыны характеръясс?, г?г?рвоны ол?млысь вежсь?мъясс?. Татш?м Петр Шаховл?н гижанногыс. Писатель сюся видз?д? ол?м б?рся. Видз?д? да м?впал?, оз пр?ста гиж-серпасав мый г?г?р в?чсь?…

 


[1] Тай? гиж?дс? автор вежышт?ма да лэдз?ма 1985 воын “Эска” ним улын.





Назад в раздел




Календарь праздников


Фотоальбом





Главная | Новости | ФУКЦ РФ | Сообщество
Сайт находится в стадии информационного наполнения.
Ваши замечания и пожелания Вы можете оставить здесь.



Республика Коми, г.Сыктывкар, ул. Ленина, д. 73,
тел./факс (8212) 440-340,
e-mail: [email protected]