На главную страницу
Отправить сообщение
Карта сайта

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
 Войти  Регистрация

Филиал ГРДНТ им. В.Д. Поленова
"Финно-угорский культурный центр
Российской Федерации"













Календарь

Е.Рочевл?н нюмсера, м?впалана видз?длас…



Кодi талун коми гижысьяс пиысь люб?пырысь гиж?-серпасал? тундра, ним?д? к?дзыд, йиа мус?? Дерт, Егор Рочев, сэнi чужл?м да быдм?м морт. Сiй? оз с?мын нимкодясь тундра?н, но и т?ждысь? сы в?сна и зiль? эск?дана, ст?ча петк?длыны к?р видзысьяслысь абу кокни уджс? да ол?мс?, войвывса й?злысь олан сямс?. Аслас гиж?дъяс? смела пырт? и изьвасалысь аслысп?л?с сёрнис?, бытть?к? паськ?д? да с?вм?д? тай? сёрнисикасыслысь художественн?й позянлунс? (изьвасал?н сёрнитанногыс ?д литературн?й кывсьыс т?дчана торъял?).

Гиж? Е.Рочев и войвывл?н с?ст?млун йылысь, сёрнит? экологическ?й проблемаяс йылысь. “Кодi н? талун доръяс тундрас??... Мый ло? локтан поколениеяск?д, сэтч?с олысьяск?д, к?р видзысьяск?д да пр?мысл?викъяск?д...”, — юась?м?н м?впал? гижысь (публицистическ?й эссе “Кутш?м?сь асьным”, 1991).

А гижанногыс Егор Рочевл?н аслысп?л?с ж?. Ловзь?д? сылысь гиж?дъясс? лирико-романтическ?й визь, и век т?дч? авторл?н шмонитана, нюм сора видз?длас. Татш?м?н ми кылам-аддзам авторлысь образс?, тадзик?н сiй? тэч?-л?сь?д? ассьыс гиж?дъясс?. Со “Л?з тундра” дилогияын (“Батьл?н ордым” (1969) да “Дзолюк” (1979) повестьяс) кыл? лирическ?й сьыланкыв тундра йылысь, и век петк?дч?, тыдовтч? авторл?н нюмыс. “Сiмт?м ёльяс” пьеса (1986) — романтическ?й гиж?д, к?ть эськ? и мычч?д?ма-петк?дл?ма сэнi реалистическ?й серпасъяс. Сiмт?м ёльясл?н лирическ?й образ унатор восьт? лыддьысьысьлы; тай? — помт?м бурлун; сiй? сет? миянлы морттуйс?, отсал? овны с?ст?м да лышкыд сь?л?м?н; тай? — радейтч?м, ёртась?м — сiй?, мый шонтышт? быд?н?с. К?р видзысь Гора ?ль радейт? том нывка?с, и тай? чувствоыс веж? мортс?: бытть? бордъясь? сiй?, м?д п?л?с синм?н ол?м вылас видз?д?. “Но кор тэ матын, Дуня, кор видз?да тэнад сь?д синъяс?, сэки тундраыс став мичлуннас ворс? ме пытшкын. Визув шор пожъял? лол?с, л?з мусюрыс мелiа-мелiа чуксал? ас дорас, енэжтi лэбысь турияс чуксась?ны мек?д. А гашк?, збыльысь чуксась?ны мек?д!” — шуась? Гора ?ль. Тыдал?, сыл?н сь?л?мын став бурыс, с?ст?мыс да шудаыс йитч?ма тундрак?д, чужанiнк?д. Важ?н ёртась?ны п?рысь к?р видзысьяс К?р?г Микул да Байд?г Павел, и тай? топыд йит?дыс, ?та-м?длы отсась?мыс гаж?д? ол?мс?, мичаджык?н да коланаджык?н сiй?с в?ч?.

И век ж? лирико-романтическ?й визьк?д орчч?н мун? серамбана. Серам петк?д?ны татарин Ахмедл?н рация пыр сёрнияс, Феклал?н веж?гт?м, Дунял?н да Светланал?н Тропим в?сна пинясь?м, Тропимл?н нывъяс б?рся котрал?м, партсекретарл?н казённ?й кывъя сёрни (“Тэ ж?, Алексей Микулаевич, миян кодзув”, — вел?дана кывъяс шуал? сiй? Гора ?льлы).

Нюмданаыс тыдовтч? и Егор Рочевл?н висьтъясын. Гижысь тш?кыда й?з?дал? дженьыдик висьтъяс, тешкодь в?вл?мторъяс петк?дл?; уна?н на пиысь мун?ны анекдотлань.

Шуам, “Гыча юква” (1973) висьтын чери кыйысьяс?с шензь?дiс виччысьт?мтор: юква пуиг?н гычьясыс п?ртсьыс чеччал?ма?сь да бипурас сотч?ма?сь. А “Кырымпас” висьтын (1967) герой?с кок йывсьыс уськ?д? миян бюрократическ?й система. “Кот?ртiсны син водзтi кырымпасъяс: ясыд?сь и г?г?рвот?м?сь, колана?сь и ковт?м?сь”, — медб?рти шуась? герой.

Но овл? и сiдз, мый нюмсерас? л?сь?дiг автор бытть?к? вывтiась?. ?двак? серамыд петас, кор лыддян, мый зонка, медым школаын абу вел?дчыны, к?сй?... н?басьны (“Н?басьысь зонка”, 1996). А кол?-? гижны художественн?й произведение сы йылысь, кыдзи начальник аслас юрас пуктiс печать? (“Паса юр”, 1966). Ол?мад эськ? быдсямаыд тай овл?, но художественн?й гиж?дыс сэк артм?, кор петк?длана ло?мторыс мыйк? т?дчана?с мортл?н ол?мысь восьт?. Со и “Спортсмен Вась?л?н басни” висьт (1996) ?двак? литературалы л?сялана сёрни-баснияс ну?д?...

“Мускын изъяс” (1996) висьт, позь? шуны, йитч?ма политическ?й вопросъяск?д. Но серамбанаыс танi бытть?... мырд?н к?въял?ма. Вывтi нин веськыда Е.Рочевл?н герой мыжд? миянлысь идеологизированн?й ол?мс?, виччысьт?г йит? ассьыс вись?мс? политическ?й помкаяск?д. А ?д художникыдл?н м?вп-идеяыс мед эськ? дзебышт?ма в?лi...

Но мук?ддырйи серамбана визь восьт? и мыйк? т?дчанаджык?с, отсал? ол?мс? пыдiсяньджык г?г?рвоны, паськыдджыка петк?длыны. Шуам, “Корся пельетон” висьт (1985) — вель ыджыд, аслысног л?сь?д?ма гиж?д, кытч? автор сюй?ма н?шта ?ти висьт. Фома дедл?н висьтась?м, сыл?н ол?мысь некымын в?вл?мтор петк?дл?м артм?д? н?шта ?ти сюжетн?й визь; тадзик?н тэч?м сюр?сыс т?дч?д? авторлысь видз?дласс?. Ш?р герой?с — корреспондент Ульныров?с — ыст?ны фельетон выл? материал корсьны — ол?мс? серпасавны оз сэтш?м?н, кутш?м сiй? эм, а быть пельетон гижны. Оз артмы геройл?н “пельетоныс”, некыдз оз артмы. Оз аддзы сiй? ол?мсьыс сiй?с, мый тш?кт?ма. А ?д тай? метафораыс паськыд: ол?мыс век мичаджык да озырджык миян чайт?м серти. Артм? пародия сяма: шмонитiг автор бытть?к? и литература йылысь сёрнис? ну?д?. Егор Рочевл?н герой моз ж? ми век “пельетон” корсям: корсям-виччысям литературасянь “с?ст?м” художественн?й формаяс: эпика к? — эпика, серамбанас? сэсь мед эн нин аддзы, драмаас мед эз ж? сюр романтическ?й либ? лирическ?й р?м да сiдз водзц. Мудера нюмъял? Егор Рочев, и лыддьысьысь г?г?рво?: литератураыс ?д ол?м кодь ж? паськыд, озыр да вежласяна. Он тай сiй?с, майбыр, кокниа артав да муртав. Со и шпыннял? Егор Рочев, шмонитышт? и гижысь вылын, и лыддьысьысь вылын...

Гиж?дл?н аслыссяма тэчасног отсал? и пыдiсяньджык петк?длыны геройлысь характерс?, сiй? тыдовтч? оз ?тар боксянь. Оз сэтш?м?н кыв асьс? Ульныров Петыр, кутш?м?н сiй?с ёртъясыс аддз?ны.
Романтичн?й ним сет?ма гижысь “Т?лын оз дзордзавны пуяс” пьесалы (1991), но тэч?-л?сь?д? шушт?м, весиг трагическ?й серпасъяс. Джынвый? косьм?м, ур?с ль?м пуыс (“Сiй? некор оз дзоридзав, сылы век т?в”, — шу?ны сы йылысь) бытть?к? аслысног петк?дл? талунъя дзуг ол?мс?. “Миян тэк?д радейтч?мыс, Кируша, бытть? тай? ль?м пуысл?н нёрпал?мыс”, — шу? Галя, пьесал?н ш?р персонаж. Но ль?м пу дорын аддзысьл?мъясыс эз лоны, кыдзи корк? А.Ларевл?н т?дса пьесаын, радейтысьяслы п?сь?н да кыпыд?н (а ?д танi бара ж? тыдовтч?-петк?дч? гижысьл?н пародийн?й видз?длас). Косьм?м ль?м пу г?г?р гартч? ол?мл?н драматичн?й визь. Дзик?дз кус? грездын ол?мыс. Быр?д? асьс? Маш? ть?т, сыл?н в?лi курыд да судзсьыт?м ол?м; оз аддзыны ассьыныс шудс? и том й?з — Кир?, Петь?, Гриш?. Став геройясыс бытть?к? вошт?ма?сь му выв гажс? да важ?н нин оз вермыны овны тыр лол?н, бур сь?л?м?н. “Сола курыд синва?н киськалi ль?м пулысь вужъясс?. Ловзяс ?м?й корк? сiй? та б?рын?” — шога юась? Галя. Геройяск?д тш?тш шогсь? автор, сь?кыд м?впъяс п?ж?. Но веськыдджыка лои инд?ма тай? драмаысл?н социальн?й помкаыс. Маш? ть?тлысь ол?мс?, в?л?мк?, жуг?д?ма-дзуг?ма Пони Миш; сiй? ас кад? кулакъяс?с быр?далiс, “врагъяс?с” пуксь?далiс, оружие?н сиктса?с повзь?длiс. Пони Мишл?н вывтi г?г?рвоана, бытть? схема серти л?сь?д?м характер г?льм?д? и Маш? ть?тлысь образс?. Ортс? петк?д?м социальн?й визьыс чинт? гиж?дыслысь художественн?й донс?.

Эськ? гижысь и куж?м?н петк?дл? быт?в?й серпасъяс, быд лунъя ол?м, сыл?н геройяс век пеля?сь ловпытшса ол?м дiн?. “Мыйла сiдзк?н и ол?ны? Медым с?мын сёйны да унджык юны?” — м?впал? “Т?лын оз дзордзавны пуяс” пьесаын Кир?. Сь?л?м ол?мыд тай быд морт?с шаньм?д?, бытть? ловзь?д?. “Сiм? лолыд, кор тэ пыдди м?впал?ны и дасьнас гаж?д?ны”, — шогсь? “Сiмт?м ёльяс” пьесаын м?д. Егор Рочев зiль? сiдзи тэчны-л?сь?дны образъясс?, мый геройясл?н пытшк?сса ол?мыс, м?вп-чувствоясыс век йитч?ны тундрак?д. “Кор нитшсял? мортл?н с?вестьыс, сэки г?льм? нитшкыс тундра эжсьыс”, — ну?д? сёрни п?рысь к?р видзысь (“Сiмт?м ёльяс” пьеса). “Дуня, зарни ныв, п?дты ме пытшкысь лёк гора шыс?. Мед б?р лоа тундрал?н авъя пи?н. Берг?д меным тундралысь мичлунс?“, — мый вынсьыс зiль? л?нь?дны радейтч?млысь бис? Гора ?ль.

Прозаик зiль? г?г?рвоны да восьтыны к?р видзысьлысь характерс?, серпасавны-т?дч?дны сылысь психологическ?й аслысп?л?слунс?. К?р видзысьл?н ол?мыс — туйын; эрдт?м тундраыс да чомйыс сылы и горт. Татш?м оласногыд кутш?мак? и характерт? веж?. “Праскан туйын чужлiс и туйын олiс”, — гиж? п?рысь к?р видзысь йылысь Рочев (“Праскан” висьт, 1974). “Ол?м серыс нин сэтш?м Прасканл?н — л?нь ю моз визувт?“, — тэрмасьт?м, ч?ла кывтысь юк?д ?ткодял? геройлысь оласногс? гижысь. “Праскан некор эз ышнясьлы аслас сямлун?н, но т?длiс ассьыс донс?...”. Татш?м?н лои петк?дл?ма к?р видзысь — нь?жй?ник?н, но куж?м?н сiй? ассьыс дел?с? в?ч?, уна оз сёрнит.

Мортл?н пытшк?сса ол?м йылысь, нравственн?й проблемаяс йылысь мун? сёрни и “Сь?л?мын вурыс” повестьын (1974); автор зiль? г?г?рвоны-восьтыны геройяслысь чувствоясс?. Эз ладмы Лев Даниловичл?н да Ленал?н ?тувья ол?м, киссь?-жугал? семья. И автор тай? проблемас? оз кокниа артав, оз висьтав-петк?длы лыддьысьысьлы, кодi мыжа, кодi прав. Гижысь г?г?рво?, мый мортл?н ол?мыс абу ?ти р?ма, мый тырвый? “положительн?йыс”, гашк?, ол?мас и абу. Лев Данилович — зiль уджалысь, строительясл?н бригадир, ёртъяс сiй?с пыдди пукт?ны. Но век ж? быд боксянь бур мортыдл?н... мыйк? оз тырмы. Бытть? к?дзыд сык?д Леналы, бытть? ол?мыслысь гажс? да мичс? оз кыв вер?сыс, вывтi рациональн?я ол?м вылас видз?д?. А мортыдлы тай век эмоцияяс да чувствояс кол?ны... Со и оз ладмы гозъял?н ол?м... И коль? сь?л?мын вурыс... Прозаик зiль? кутш?мак? восьтыны-петк?длыны мортлысь пытшк?сса ол?мс? — чувствояс-м?впъяслысь вежсь?м-с?вм?мс?. Лена м?впал?, асьс? кывз?, зiль? г?г?рвоны; и Лев Данилович майшась?. Повестьын быд лунъя, быт?в?й ол?м сайын дзебсь?ма н?шта мыйк? — ыджыдджык да т?дчанаджык... И тай? озырм?д? повестьс?, кор? и лыддьысьысь?с тш?тш м?впыштны. Радейтч?мс? аслысног петк?дл? гижысь. Оз артмы геройясл?н ?тс?глас ол?м, оз ладмыны отношениеяс: радейтч?м торкал? ол?мс?.

Глафира Ивановна?с, том вел?дысь?с, радейтiсны ая-пиа Чупровъяс. Уна во мысти кык вок — Лев да Ефим — радейт?ны Лена?с. Код т?дас, шудаджык-? лоис Глафира Ивановна К?инлысь (татш?м ним пуктыл?ма?сь Чупров-айлы) радейтч?мс? т?дмалiг. Путкыльтчис Левл?н ол?мыс, кор Лена сiй?с ?тнас?н колис. Но шуда-? Ефим, вокысл?н шудыс гусял?ма лои да...? Со татш?м г?р?дъяс? гартч? ол?мыс, татш?м абу кокни ол?м-выл?мс? и зiль? петк?длыны гижысь.

Оз кокнь?д геройлысь ол?мс? гижысь и “Тер Мишл?н висьтась?м” повестьын (1986). “Кодi cэтш?м Тер Мишыс и мыйла сылы кол? висьтасьны?” — татш?м кывъяс?н заводитч? повесть. Гиж?дын мун?ны-т?дч?ны кык стилистическ?й визь: Тер Миш висьтась?-сёрнит?, весиг гиж?, сэк ж? и автор петк?дл?-серпасал? Тер Мишлысь ол?мс?. Тер Миш гиж?-казьтыл? ассьыс олан визьс?, м?впал?, тш?тш и гижысь зiль? мыйк? г?г?рво?дны. Видз?длыны к?, Тер Мишыс — традиционн?й положительн?й герой: г?г?рбок бур морт, удж вылын медся зiль, позь? шуны, совхозыс сы вылын и кутчысь?. “Век тадзи. Оз к? Тер Миш вай... оз к? Тер Миш в?ч... Оз к? Тер Миш мезды... бытть? медб?ръя сунисыс верм? орны”, — гиж? автор. Торй?н нин автор петк?дл?-серпасал?, кыдзи Тер Миш зiля, сь?л?мсянь уджал?: “Уджалiс Тер Миш азыма, пелька в?рисны киясыс, мыйк? ш?пк?дiсны паръясыс, т?жд?н-м?вп?н ымралiс косiник чуж?мыс”. Тракторт? ну?дны бытть? и абу вывтi романтичн?й дел?, но гижысь кыпыда петк?дл? геройлысь уджс? (автор трактор?н веськ?длысь герой?с ?ткодял? “еджыд дзоридз дiн? самась?м мазiк?д”). Татш?м сiй? морт — кыв кутысь, веськыд, уджач. И ол?мыс бытть? ладм?, гортас ставыс лючки, но майшась? сь?л?мыс Тер Мишл?н... “Бур му, чужтысь му, мам эб?са му” — сёрнит? мук?д механизатор, кабырас мус? босьталiг. Мам моз жалит? мус? Тер Миш, сь?л?мс? сылысь косьт?ны т?ждысяна м?впъяс. “Видзны эськ? и миянлы татш?м?н ассьыным вердысьс?! Асьс? бурджыка вердны-вынсь?дны сiй?с”. Вердысь?н шу?-ыджд?д? мус? герой.

Да, татш?м сяма характеръяс серпасалiс-петк?длiс 70-80-?д воясся миян литература. Позь? шуны, г?г?рбок туял?ма-видлал?ма лои тай? типыс, татш?м мортл?н образыс; тай? — Кон? Сем? (Г.Юшковл?н “Кон? Сем?” висьт), Парма Егор (Ю.Васютовл?н “Парма Егор” повесть), Федор Мелехин (И.Тороповл?н висьтъясл?н да повестьясл?н цикл “Регыд дас квайт”) да мук?д. Егор Рочев “Тер Мишл?н висьтась?м” повестьын бытть? татш?м ж? характер тэч?ма-серпасал?ма, но пыдiсяньджык к? видз?длыны, пыр и казялан, мый Тер Миш — абу пример петк?длысь герой; сь?кыда мортыс ол?, ?ткалун сiй?с личк?. Оз ?д пр?ста Марин Коль (ш?р геройл?н аслысп?л?с антипод) веськыд кывъяс?н дойдав Тер Миш?с: “Некутш?м тэ абу маяк, Миш? дядь, киссь?м овм?сын д?мас тэ, кытi розял?, сэтч? и тэн? й?тк?ны”. Курыд кывъяс шуал? и Агни, Мишл?н г?тырыс: “Ок! Мый н? миян уджал?мысь т?лкыс... Ми тэк?д кык й?йыс и колим сиктас. Вот!”. Да и Тер Миш?с век йир? гажт?м, сь?л?мыс майшась?, инас оз ?шйы, а мыйла эськ? — ачыс оз т?д... (“Но кыдзи л?нь?дны вежавидзысь ловс??” — гиж? автор). ?тнас сiй?: некодлы кис? мыччыны, отс?г выл? локны. Совхозын сiй? ?тнас уджс? берг?д? (“маяк” — курыд нюм пыр нимт? Миш?с автор), весиг тракторс? ?тнас дзоньтал?, напарникыслы та?дз дела абу, да и гортас с?мын кык?н коль?ны Миш да Агни (“Вась? пиыд армия? мунас да чунь кык?н к?кны кутам”, — шуась? Агни). Сиктас ?ткаяс?н кыл?ны асьнысс? Тер Миш да Агни; кушмисны-г?льмисны грездъясыс, некод му вылын оз к?сйы уджавны (“...сь?дас уджалiг?н воштiм сиктсьыс мортс?. И уджас дзугсь?ма?сь”).

Гажт?ма помассь? гиж?д: уджалiг?н, г?риг?н кувсис Тер Миш. Эз ладмы ол?мыск?д, эз вермы нин?м ол?мас вежны, ?тка?н ол?м кузя восьлалiс, дай срокысь водз эновтiс таладор югыдс?. Ш?р геройл?н кул?м — абу случайн?йтор. Сiй? кул?, мун? бытть? сы в?сна, мый оз л?сяв ол?мк?д, ковт?м?н асьс? кыл?. Автор бытть?к? к?сй? шуны, мый й?з психологияын мун?ны вежсь?мъяс, вежсь?, в?л?мк?, й?зл?н оласногыс. 1986 воын, кор в?лi й?з?д?ма гиж?дыс, татш?м сяма видз?дласыс коми литератураын в?лi вылькодь.

А “Кузь в?т” повестьлы (1995) эпиграф пыдди Егор Рочев сет?ма й?зкостса сёрниысь кывъяс “шондi улын олам, кыз му ул? пырам”. И збыль, шушт?м серпас петк?дл?ма гиж?дын: дзугсь? мортл?н ол?мыс, вочас?н быр? сыл?н олан выныс, да и кул? сiй? бытть? ас в?ляысь... Татш?м гажт?м, жугыль ру тыдовтч? Е.Рочевл?н б?ръя гиж?дъясын (со и “К?рысь тэрыбджык” (1998) повестьын петк?дл?ма, мый кус? ол?мыс войвылын, жуг?д?ма-кисьт?ма тундра; лёк ног?н помал?ны ол?мс? геройяс).
Но “Кузь в?т” повестьын гижысь эск?дана петк?дл?, кыдзи социальн?й системаыс торкал? мортлысь оланногс?; творческ?й мортл?н, гижан удж ну?дысьл?н вочас?н вош? сюсьлуныс, сямыс. Корк? Паршуков в?л?ма веж?ра морт?н, но вочас?н сiй? кутiс овны-м?впавны, кыдз тш?кт?ны да вел?д?ны. “Челядь дырйи на менсьым лол?с мырд?налiсны, пежалiсны. Сэсянь нэм ч?ж с?ри. Ыл?длi бур й?зс?“, — висьтась? сiй?. Воысь во? Паршуков “вотiс строка лыд”, кор “ юрас ?титор, кыв йылас дзик м?дтор”. “Тай? медся ыджыд грекыс тэнад. Таысь тэн? кол? судитны”, — шу?ма лои сылы. Но Е.Рочевлысь геройс? ол?мыс ачыс накажитiс. Медб?рти воштiс олан визьс? мортыс, шыбитанторй?н лои, некодлы ковт?м?н. “Дзуг кыйис й?злы, кытч? шедiс и ачыс”, — гиж? автор. Повестьын петк?дл?ма, кыдзи тай? няйт нюрыс кыск?м?н кыск? да пыр кежл? босьт? мортс?. Сiсьм? мортыс, вошт? пытшк?сса с?ст?млунс?. “Нэм ч?жыс Вась?с в?дитiс кутш?мк? тырвый? г?г?рвот?м повзь?г”. Татш?м “повзь?д?м” мортыдл?н и ол?мыс лои “кузь в?т?н”... Збыль, шуда ол?мс? эз и т?длы Е.Рочевл?н герой. А мойдвывса, локтан кадся мича ол?мыс ?д геройл?н тш?тш кузь в?т. Со татш?м оланног пуксь?ма миянын...
Тай? гиж?дын тш?тш тыдовтчис миян литературал?н м?дарлань? сетч?м (водзтi, шуам, гижысьяс ёнджыка ошкисны-ним?дiсны С?ветъяс дырся ол?мс?). Ск?ра, весиг ярск?ба, сёрнит? герой с?ветск?й оласног йылысь (мук?ддырйи бытть? кыл? публицистикал?н шы: “?д быд?н олiс лагерн?й системаын, полiсны судысь, к?ть эз в?члыны мыж”, “...кежыштан т?к?ть? урчит?м визьсьыс — пыр и казяласны, киритасны очередьысь”). Век ж? миян литературалы озджык тырмы выныс, мед эськ? садь синм?н ол?м вылас видз?длыны, зiльны восьтыны ол?мысь да морт характерысь нэм?в?йсяс?, т?дчанас?.
Гижысь оз с?мын ом?льт коль?м воясся ол?мс?, но и м?впал? воан кад йылысь. Миян гижысьяс фантастика?н, условн?й формаяс?н ёнас? оз в?дитчыны. Егор Рочев мойд? локтан ол?м йылысь, л?сь?д? фантастическ?й серпасъяс. Комын?д нэмся ол?мс? гижысь петк?дл? аслысног: страна?н веськ?дл? президент-робот, а роботл?н оласног программаыс л?сь?д?ма т?лка учён?йяс?н. Паршуков?с шензь?д?, кутш?м веж?ра?сь да мича?сь й?зыс ло?ма?сь, кутш?м кокниа да л?сьыда ол?ны. Тай? фантастическ?й серпасъясыс бытть?к? аслысног т?дч?д?ны, явит?ны гижысьлысь романтическ?й идеалъясс?. Век тай бытть? лирико-романтическ?й вын поздысь?ма сыл?н гиж?дъяс?...
Да и гусятор век дзеб?ма сыл?н видз?дласын, мудера г?г?р видз?д? гижысь... Кытшола сёрниыс, ыл?дчан модыс бытть? гуся серам-ирония петк?дл?ны. Сэтш?м тай нин, тыдал?, Егор Рочевл?н м?впалан сямыс, ол?м выл? видз?дласыс. Век мыйк? аслысп?л?с?с, виччысьт?м?с аддз? — аслысног ол?мс? г?г?рво?. Со и “К?рысь тэрыбджык” (1998) повестьын, к?нi гижысь водз? ну?д? сёрни Митрук йылысь (дас во сайын петiс Коми книжн?й издательствоын неб?г “Митрук пет? тундраысь”) тыдовтч? тай? аслысп?л?с гижанногыс. Да, тешкодь морт Митрук. Эск?, мый т?лысьс? позь? кыйны, мый т?лысьыс вермас берг?дчыны и мича нывй?н, и ракапи?н1. Ст?ча пасй?ма в?лi рецензент,2 мый Егор Рочевл?н геройяс йитч?ма?сь в?р-вак?д; муса тундрас?, в?рс?, вас? най? ловъя?н чайт?ны. И т?лысьыс, на ног бытть?, й?зк?д ?ти ол?м ол?. Но танi тыдовтч? и м?дтор. Гижысь бытть? аддз? ол?мыслысь гугс?, эск?, мый быд морт ол?мс? аслысног г?г?рво?. Мортыслысь пытшк?сса ол?мс? он тай муртав; ассьыс “т?лысьс?” (шудс?) быд морт аслысног г?г?рво? да кый?. Но татш?м сикас образ тэч?мыс абу с?мын лирика ног джуджыд; танi дзеб?ма и ирония. Гижысь бара гусь?н нюмьял?, бытть? ворс?дч?, кытш?л?н моз шу? ассьыс кывс?. Татш?м тай Е.Рочевл?н образъяс л?сь?дан ногыс. Лирика ног ол?мс? кыл?м-г?г?рво?мыс век йитч? шмонит?мк?д. Шмонитiг автор бытть? петк?дл?, мый ол?м вылас видз?дласыс быд?нл?н аслыссяма, а мортл?н ловпытшса ол?мыс — помт?м-дорт?м... Но б?ркывйын виччысьт?г вежсь? авторл?н гижанногыс. Авторл?н гуся шмоньыс да геройнас нимкодясь?мыс вош?ны, а на пыдди лыддьысьысь дiн? шы?дч? л?глун?н тыр?м г?л?с. Бытть? публицистическ?й гиж?дысь вудж?ма тай? ярск?б, веськыд сёрниыс: “А тундраын юяс? да шоръяс? лэччис нефть да няйт. Некод?с тай? ёнас? эз и дойд. Татш?ма п? ловзь? Коми муыс. В?р-ва жуг?дан техника сибалiс быд пель?с?”(тадзик?н кымын эз ?тчыд гижлiс нин тундрас? пеж?сьт?м йылысь аслас статьяясын1 Е.Рочев). Гижысьл?н майшась?мыс да сь?л?м дойыс эськ? г?г?рвоана да зэв матысса, но ?д тай?с позис, гиж?длысь художественн?й тэчасс? торкавт?г, петк?длыны-т?дч?дны Егор Рочев — художниклы л?сялана средствояс отс?г?н... Со тай к?р видзысьяслысь, тундраса олысьяслысь м?впалан сямс? да ол?м выл? ш?р видз?дласс? (мировоззрениес?) лои аслысног петк?дл?ма...
Тадзи гиж?-уджал? Егор Рочев: шмонит?, мудера нюмъял?, но век м?впал?, геройяск?д тш?тш шогсь?, с?ст?млы да бурлы эск?...

Назад в раздел




Календарь праздников


Фотоальбом





Главная | Новости | ФУКЦ РФ | Сообщество
Сайт находится в стадии информационного наполнения.
Ваши замечания и пожелания Вы можете оставить здесь.



Республика Коми, г.Сыктывкар, ул. Ленина, д. 73,
тел./факс (8212) 440-340,
e-mail: [email protected]